Budapest-raportit

Reijo Lammin MATKARAPORTTI YLEISURHEILUN MM-KISOISTA 2023

BUDAPESTIN UUSI KISASTADION

9-päiväiset yleisurheilun MM-kisat pidettiin 19.-27.8.23 Unkarin Budapestissä, upouudella Nemzet Atletikai-stadionilla.  Stadion maksoi huikeat 652 miljoonaa euroa, alkuperäinen budjetti oli 310 miljoonaa euroa.  Ilmankos stadion on hieno ja näyttävä!  Yleisöä mahtui 36 000 istumapaikoille, mutta kisojen jälkeen purettiin yläosa pois ja kapasiteetiksi jää 14 000 paikkaa.

YLEISURHEILUFANIEN KISAMATKA

Fanimatkamme oli järjestänyt arvostettu kumppanimme urheilumatkatoimisto Kon-Tiki Tours, jonka toimari Timo Saranpää oli matkanvetäjänä paikalla koko ajan.  Timo on myös yhdistyksemme jäsen.   MM-matkasta oli kolme eri pituutta, viiden alkupäivän, kuuden loppupäivän sekä koko setti 11 päivää. Iso osa matkaryhmästämme oli Yleisurheilufanit ry:n jäseniä, ja jonkin verran oli mukana muitakin.  Kisoissa oli myös yksittäisiä matkailijoita, arviolta suomalaisia faneja oli yhteensä noin 200.  Saimme lisää Yleisurheilufanien jäseniä jo matkan aikana.  Hieno homma!  Ja koko syksyn ajan olemme saaneet uusia jäseniä todella mukavaan tahtiin.  Yhteenkuuluvuus ja porukassa toimiminen oli ihan parasta! Jaettu ilo tuplaantuu.

VARAPUHEENJOHTAJA MATKANJOHTAJANA

Toimin Yleisurheilufanit ry:n varapuheenjohtajana, lisäksi päivitän kotisivuja www.yleisurheilufanit.fi  yms. puuhaa.  Tällä matkalla olin puheenjohtajamme Sari Murron tuuraajana Yleisurheilufanien matkanjohtajana.  Budapestin kämppäkaverini Risto Rantala kuuluu myös Yleisurheilufanit ry:n hallitukseen.  Budapestissä Risto toimi matkanjohtajan tärkeänä lisäresurssina, kiitos tästä Ristolle vielä kerran!

FANIPORUKAN HOTELLISSA FANIT JA 400 URHEILIJAA

Hotellimme InterCity Budapest oli huikean hyvä!  Hieno valinta Kon-Tikiltä!  Sijainti oli rautatie- ja metroaseman kupeessa, ja ratikkalinjan päätepysäkin vieressä.  Hotellissa pääsi heti perjantaina kisatunnelmaan, koska meitä turisteja oli vain kourallinen, mutta hotelli oli täynnä huippu-urheilijoita: Ranskan, Ukrainan, Chilen, Taiwanin ja Kyproksen MM-joukkueet asuivat samassa hotellissa.  Noin 400 urheilijaa ja valmentajaa.   Aamupala oli erityisen runsas, koska sen piti kelvata em. huippu-urheilijoillekin.  Ei haitannut meitä yhtään😉!

20.8.23 OLI SUURI KANSALLINEN JUHLAPÄIVÄ UNKARISSA

Sunnuntaille 20.8. sattui Unkarin tärkein kansallinen juhlapäivä, jossa juhlitaan Unkarin ensimmäistä kuningasta Pyhää Tapania ja valtion perustamista yli 1000 vuotta sitten. Klo 21.00 oli täysi pimeys ja silloin alkoi peräti 30 minuuttia kestänyt jättimäinen ilotulitus, joka ammuttiin yhtä aikaa 10 Tonavan varren proomusta usean kilometrin matkalla. Lisäksi oli noin 1000 dronen muodostamat valokuviot.  Esitykseen kuului myös musiikki ja laulut.  Monet ryhmäläisemme lähtivät suoraan stadionilta seuraamaan ilotulitusta. Minulla kävi vähän tuuria ja seurasin ilotulitusta Budapestissä asuvan suomalaisen tuttavapariskunnan terassihuoneiston katolla, lähellä Budapestin Ooppera-taloa.  Satoja lintuja lähti pimeydessä katoilta liikkeelle, kun kova ”tykitys” alkoi. Tuli mieleen Hitchcockin ”Linnut”-elokuva… Hieno elämys vaikkakin turhan reipasta rahanpolttoa köyhässä maassa?

KISATAPAHTUMIA YLI 100 KPL

MM-kisat ovat erittäin mittava 9 kisapäivän tapahtuma, Budapestissä osallistujamaita oli 195 kpl, melkein kaikki maailman maat, ja urheilijoita oli 2100.   Lajeista oli mukana kaikki juoksut ja kenttälajit, sekä 20 km & 35 km kävelyt ja täysmaratonit.  Kaikissa lajeissa on ensin alkueriä, joissakin välieriäkin ja lopuksi finaalit.  Yhteensä tästä kertyi 9 kisapäivän aikana huimat 127 eri kisaa.

YLEISURHEILUFANIT SUOMEN JOUKKUETTA TAPAAMASSA 22.8.

Yleisurheilufanit ry on Suomen Urheiluliiton jäsen ja yhteistyökumppani.  Myös matkanjärjestäjämme Kon-Tiki on SUL:n kumppani.  Tämän vuoksi meillä on hyvät suhteet Suomen joukkueeseen.  Joukkue ja sen johto arvostavat Yleisurheilufanien toimintaa korkealle.

-yhteistyösopimukseemme liittyen Suomen joukkue kutsui meidät tiistaina 22.8. fanitapaamiseen Suomen joukkueen hotellille, vastassa oli komeasti SUL:n toimitusjohtaja Harri Aalto ja joukkueen johtaja Jani Tanskanen, sekä runsaasti urheilijoita ja valmentajia. Hienot oli järjestelyt!

Tapasimme vain meille järjestetyssä private-tilaisuudessa ainakin seuraavat urheilijat:

Aaro Davidila, Lotta Harala, Ella Junnila, Kristiina Mäkelä, Senni Salminen, Aleksi Ojala, Aku Partanen, Joonas Rinne, Camilla Richardson, Joonas Rinne, ja monia muita urheilijoita, sekä myös lajivalmentajia.  Erityisesti kävelijät Aleksi ja Aku toivat esille, kuinka tärkeää on saada kannustusta kävelykisan aikana.  Aleksi kertoi tämän saman Helsingin Sanomissa julkaistussa jutussa; kehui raskaan kisan aikana saaneensa tukea suomalaisilta faneilta reitin varrella.  Paikalla fanitapaamisessa oli runsaasti mediaa: ainakin YLE, MTV3, Aamulehti/Hesari/Iltasanomat, ja Iltalehti.  Monet Yleisurheilufanit olivat haastateltavina.   Hotellin edessä tapasimme porukalla keihäsvalmentaja Tero Pitkämäen.  Tero kertoi, että oli joutunut tilaamaan itse taksin harjoituskentälle menoa varten, logistiikka ei organisaation busseilla tällä kertaa toiminut.

TOSIFANI & ASIANTUNTIJA & MAAILMANMATKAAJA

Jäsenissämme on kaksi maailmanharvinaisuutta,  Timo Nyrhinen (hallituksen jäsen) ja Seppo Kärkkäinen, he ovat kiertäneet kaikki järjestetyt MM-kisat, ja näitä on ollut 40 vuoden aikana yhteensä 19 kpl.  He ovat myös  katsoneet kaikkien 19 MM-kisojen kaikki kisasessiot! Tähän porukkaan kuuluu myös  kolmas jäsenemme, urheilutietäjä, monikertainen tietokilpailuvoittaja Jukka Mukala. Hän on ollut lähes kaikissa kisoissa mukana.  Budapestissä  heillä kaikilla olikin päällään t-paidat, jossa oli listattu kaikki kisakaupungit. Nyrhisen Timoa haastateltiin Ylen, Maikkarin ja Sanoman toimesta näissäkin sembaloissa. Eikä ihme😊.  Kon-Tikin matkalaiset saivat matkapakettiin kuuluvana SUL:n infolehtisen, johon oli koottu faktapaketti Suomen joukkueen osallistujien tuloksista, sekä tärkeää kisastatistiikkaa kilpakumppaneista.  TImo on ollut vahvasti mukana  tämän laadinnassa SUL:lle.

JÄNNITTÄVÄ SEIVÄSKISA

Keskiviikkona 23.8. jännitimme naisten seiväskisaa, Suomen suurta mitalitoivoa.  Olimme Riston kanssa päivällä tavanneet kisa-alueella sattumalta Wilman manageri Tero Heiskan, meille tuttu mies jo monen vuoden takaa. Hän kertoi, että Wilma on kovassa iskussa.  Mutta niin olivat Australian ja USA:n kilpasiskotkin.  Historiallisesti kultamitali ensimmäistä kertaa jaettiin kahdelle MM-kisoissa, tasatuloksella sen saivat Australian Nina Kennedy (MM-pronssia 2022) & USA:n Katie Moon (Olympiavoittaja-21 ja MM-kultaa-22).  Pronssin nappasi upeasti Suomen Wilma Murto (2022 EM-kultaa).

KUTSU WILMAN MURRON MITALIKAHVILLE SUOMEN JOUKKUEEN HOTELLILLE 24.8.

Torstai-aamuna sain soiton Suomen joukkueen tiedotuspäällikkö Tapio Nevalaiselta, ja saimme kutsun saapua Wilma Murron virallisille mitalikahveille joukkueen hotellille klo 13.00 samana päivänä. Osoite oli meille jo tiistain reissusta tuttu.  Soittelin ison porukan läpi, ja heille laitoin tekstiviestiä joita en tavoittanut puhelimitse. Lähdimme hotellista klo 12.00, matkasimme metrolla sankalla joukolla tähän harvinaiseen tilaisuuteen.

Metron pääteasemalla pidimme spontaanin ”torikokouksen” ja päätimme vetää Wilmalle koko porukan yhteisen kannustushuudon: IHANAA WILMA - IHANAA!  Harjoittelemaan emme ehtineet. Kävelimme 100 metrin matkan Suomen joukkueen hotelliin.  Aulassa oli jo paljon suomalaisia paikalla, sekä Suomen joukkueen johto meitä kaikkia vastaanottamassa.   Suomen hotellissa asuivat myös Jamaikan, Kenian ja Italian joukkueet.  Kovia nimiä. Aula alkoi täyttymään Yleisurheilufaneista, ja muista suomalaisista kisavieraista.  Tunnelma oli kihelmöivä – ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua…

Tasan klo 13.00 siirryimme Team Finlandille varattuun yksityistilaan. Paikalla oli arviolta noin 100 henkilöä ja runsaasti suomalaista mediaa.  Bongasin tungoksesta, että mm. Olympiavoittaja Lasse Viren oli kutsuvieraana paikalla.  Suomen joukkueen johtaja, Olympiavoittaja Jani Tanskanen, avasi tilaisuuden lyhyellä onnittelupuheella Wilmalle.  Meille ilmoitettiin, että kun Wilma ja valmentaja Jarno ovat ottaneet kakkua on Yleisurheilufanit ry:n vuoro astua ”lavalle”.

Pidin Wilmalle puheen, jossa kerroin Yleisurheilufanien seuranneen hänen uraansa jo pitkään, ja nähneet sen huippuhetket ja myös kuopat.  Uran haasteet ovat kasvattaneet hänestä sisukkaan taistelijan ja voittavan huippu-urheilijan.  Lahjaksi annoin yhdistyksemme huivin kaulaan.  Sen jälkeen kollegani Risto piti oman puheen, ja antoi käsityönä tekemänsä sinivalkoisen kaulakorun Wilmalle kaulaan. Lopuksi pyysin kovalla äänellä Yleisurheilufaneja valmistautumaan metroasemalla sovittuun kannustushuutoon joka lähteen kolmosella 1-2-3 -  IHANAA – WILMA -IHANAA!!!

Huuto onnistui täydellisesti ja räväytti koko salin raikuvaan nauruun.  Osui ja upposi.  Siirryimme takavasemmalle.  Pari toimittajaa tuli haastattelemaan meitä, ja kyselivät erityisesti mistä kivistä koru olikaan tehty.  Juttu näkyi ainakin Helsingin Sanomissa ja Iltalehdessä.   Kahvia ei mahtunut ottamaan, mutta Cokista löytyi kaapista.

YLEISURHEILUFANIT ry EUROOPAN FANIYHDISTYKSIEN KUTSUVIERAANA

Olimme saaneet hyvissä ajoin jo talvella kutsun Euroopan yleisurheilufaniyhdistyksien tapaamiseen, joka järjestettäisiin Budapestin MM-kisojen yhteydessä pidettävän MM-museonäyttelyn tiloissa.  Tapaamisen aikataulusta muodostui haasteellinen, koska se alkoi samaan aikaan kuin Wilman mitalikahvit…Ratkaisimme asian niin, osallistuimme ensin rauhassa mitalikahveille ja lähdimme sieltä tunnin myöhässä Euroopan fanitapaamiseen.   Myöhästyisimme virallisista puheenvuoroista, mutta päätimme porukalla, että pystymme sen kanssa hyvin elämään…😊. Paikalle oli kutsuttu Yleisurheilufanit ry:n kiintiön lisäksi Saksan, Brittien, Hollannin, Ruotsin, Ranskan ja Sveitsin yleisurheilun faniyhdistykset.  Paikalla oli varmaankin noin 100 henkeä.

Tapaaminen oli oikein mukava: Hyvät ruuat ja ruokajuomat olivat tarjolla, ja nyt ehdimme juomaan myös ne kahvit…😊! Saimme tavata kollegamme 6 muusta innokkaasta yleisurheilumaasta, tutustua ”MM-kisat kautta aikain”- näyttelyyn, joka seuraavan kerran on nähtävillä vasta Tokiossa 2025.  Helsingin kisat oli näkyvästi esillä näyttelyssä ja myös moni suomalainen huippu-urheilija.   Näyttelyn omista postikorteista yksi on omistettu Olympiavoittaja Lasse Virenille.  Näitä saimme lähtiessä valita mukaan lahjaksi.  Lähetin sellaisen 92-vuotiaalle äidilleni, hyvin hän muisti Lassen saavutukset.  Kv-fanitapaamiset vahvistavat keskinäistä yhteenkuuluvuutta.  Joskus tulevaisuudessa saatamme pystyä vaikuttamaan yhdessä kisajärjestäjiin, jotta ne ottaisivat fanit paremmin huomioon kisajärjestelyissä?  Esim.  lippujen ennakkomyynnissä.  Ne pitäisi saada hankkia ajoissa etukäteen, samaan aikaan kuin yritysvieraiden kalliit VIP-liput.

BUDAPESTISTÄ LÖYSIMME KEIHÄÄNHEITTÄJIEN ”PYHIINVAELLUSKOHTEEN” JA TUTTUJA

Sunnuntaina 27.8. oli aamulla miesten maratoni, mutta stadionilla ei ollut aamupäivän kilpailuja, näin ehdimme maratonin jälkeen turistina kaupungille ja Tonavan rannalle.   Käytiin mm.  keihään maailmanennätysmies Miklós Némethin SÖRFORRA-ravintolassa. (Miklós Németh oli Olympiavoittaja 1976 Montréalissa, voittotulos oli uusi maailmanennätys 94,58 m). Ravintola Sörforrassa tapasimme kuulun keihäsvalmentaja Hannu Kankaan vaimonsa kanssa. Kankaiden tytär Emilia oli MM-kisoissa kuulan alkuerissä, tytär Jenni heittää keihästä. Urheiluperhe!  Hannun vaimon avustuksella otimme hyvät kuvat porukastamme Némethin ravintolan edessä. Vinkki: Ravintolan tunnistaa hyvin jo kadulta, ovensuussa on värikkäät keihäät pystyssä.  Mesta näytti olevan oikea ”pyhiinvaelluskohde” MM-kisojen aikaan.  Viereiseenkin pöytään tuli pari keihäsvalmentajaa Ruotsista ja Suomesta.   Paikalla pyörähti myös Etelä-Afrikkalaisia keihäsmiehiä.  Erittäin siisti ravintola, hyvä ruoka ja asialliset hinnat. Vahva suositus, vaikka ei itse isäntää tavattukaan…ja saatu selfietä.

LOPPUYHTEENVETO REISSSUSTA BUDAPESTIIN

Kisoissa koimme mahtavia urheiluelämyksiä, näimme 195 maan urheilijoita ja finaaleissa tämän hetken lajikohtaiset maailman huiput hyviltä katsomopaikoilta.   Hieno oli tavata runsaasti yleisurheilun ystäviä ja Yleisurheilufanit ry:n jäseniä ympäri Suomen.  Oli hieno fanitapaaminen Suomen joukkueen kanssa tiistaina, saimme rauhassa keskustella urheilijoiden ja valmentajien kanssa ja tavata idoleitamme. Kutsu torstain mitalikahvitalitilaisuuden vieraaksi oli tietysti ihan superia!  MM-mitali on kova saavutus Suomelle. Kansainvälinen fanitapaaminen oli elämys monella tavalla.

Kirsikkana kakun päälle – ihan yllätyksenä pääsimme hotellissamme myös Ukrainan korkeushypyn kultamistalisti Jaroslava Mahutsihinin mitalijuhliin su-ma yönä noin klo 01.00.   Ukraina piti sotatilanteen vuoksi matalaa profiilia juhlimisen ja julkisuuden suhteen. Paikalla Jaroslavaa vastassa olivat vain Ukrainan joukkue, ei Ukrainan mediaa eikä mitään muutakaan mediaa.  Heidän lisäksi oli 4 Yleisurheilufanien jäsentä; Timo S, Risto, Heikki L, ja allekirjoittanut.

Henki yleisurheilufanien porukassa ja myös Suomen joukkueessa oli hieno – parasta on vahva yhteenkuuluvaisuuden tunne.  Kun Suomi-tunnukset on näkyvissä, niin suomalaiset pitävät ulkomailla hienosti yhtä.

Saimme myös paljon uusia jäseniä matkan aikana. Reissu oli kokonaisuudessaan hienosti järjestetty. Kaikki pelasi loistavasti.  Kotimaahan palasimme Finnairin suoralla lennolla myöhään maanantaina 28.8.

Osa porukasta lähti jo perjantaina 1.9. laivalla heti uudelle Yleisurheilufanien kisareissulle laivalla kohti Tukholmaa, viikonloppuna kisattiin Ruotsi-Suomi maaottelu Tukholman stadionilla.